Erik Ole Jørgensen

ARKITEKT & DESIGNER

1/1

Arkitekt Erik Ole Jørgesen modtog flere udmærkelser for sit udstillingsvirke.

Bl.a. Bellacentrets rumpris i 1980, 1982, 1986 og 1994 for Kvadrats stand. 

KVADRAT boligtextiler A/S skrev:

 

Alle Kvadrat A/S udstillinger og messer gennem mere end 25 år var udformet og lagt i hænderne på EOJ. Han opbyggede dem, så de på en klar og enkelt måde udtrykte textilfirmaets holdning til design og kvalitet.

EOJ betydning for Kvadrats designlinie og udvikling fra 1971 og frem til hans død i 2002 kan ikke overvurderes, og hans fingeraftryk vil præge holdninger og opfattelser af begreber som kvalitet, enkelthed og redelighed i design og markedsføring mange år frem i tiden. Hans arbejdsform var systematisk og konsekvent i alle henseender.

Ved den første kontakt til Kvadrat A/S i 1971, var EOJ allerede en kendt møbel­designer. Han havde udstillet på Snedkerlaugets Efterårsudstillinger, hvor flere af hans møbler havde opnået førstepræmier. Han tegnede også for en række af vore kendte møbelfabrikker, fx. Erik Jørgensens Møbelfabrik i Svendborg. 

Ved siden af at tegne møbler virkede han som kunstnerisk rådgiver for en af den tids store textilfirmaer - L.F. Foght og var samtidig udstillingsarkitekt for møbelsammen­slutningen BRA BOHAG i Sverige, hvor der var storopmærksom omkring hans separatudstillinger og messeopbygninger.  

Samarbejdet startede med to enkle stribede designs, udført i skalbomuld beregnet til ungdomsmøbler - dessin ERIK og dessin OLE -  efter at han på sin humoristiske og også lidt sarkastiske facon havde udtalt, at Kvadrats kollektion var OK - men at han kunne gøre det bedre, hvilket han så blev bedt om at bevise. Gennem de efterfølgende 30 år beviste han det ved at tilføre Kvadrat en flydende strøm af gode designs i såvel møbelstof, som gardin. Her skal blot nævnes de første flammesikrede møbelstoffer FLAMEGATE og FIREGATE, samt tilhørende gardinserie NEWGATE. Ved deres præsentation var flammesikring inden for boligtextiler et ubekendt begreb. 

Et af højdepunkterne gennem årene var udviklingen af møbelstoffer i islandsk uld, hvor hans store serie ISLAND, som byggede på melancering af forskellige uldindfarv­ninger i pastel, mellem- og basfarver, på det nærmeste blev en landeplage og plagieret af næsten alle skandinaviske væverier i tiden derefter. Senere kom kamgarnsstofferne CARDINAL, MOLLY og MALONE og udviklingen af filttyper - dessin NESTOR - som havde iblandet farvede neps. 

Gardiner i Trevira CS, hvor Kvadrat var de første, der fik HOECHST til at fremstille fibermaterial. Dette kunne spindes efter samme fiber­Iængder som bomuld og derve opnåede et garn, som var mat, blødt og faldt som bomuld, i stedet for de meget syntetiske udtryk, der hidtil fandtes på markedet.

Design som TRIM, TIME og TIVOLI er enkelte eksempler på den udvikling, som blev sat i gang. 

© 2018 - layout by designer KIRSTEN HELENE KAMEDULA.